Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2011

ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ και ΑΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ Του Ηλία Σελέκου Βιομηχανικού σχεδιαστήΙδρυτικό μέλος του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

>
Στις 5 Δεκεμβρίου 2009 στην Πυλαία Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στο “Anatolia College”, διοργανώθηκε το 7ο κατά σειρά Συνέδριο με θέμα «ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ» υπό το πρίσμα της κλιματικής αλλαγής.
Προσκεκλημένοι ομιλητές ήσαν σημαντικά πρόσωπα από τον κλάδο του αυτοκινήτου εντός και εκτός Ελλάδος, αλλά και από την πολιτική!
Ο γράφων, είχε την τιμή να προσκληθεί από τους διοργανωτές του Συνεδρίου, δηλαδή το Anatolia Automotive Institute, την ελληνική εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού καθώς και από τα περιοδικά αυτοκινήτου Auto Business Review και AutoBild Hellas κ.λπ., όπου στο τέλος έθεσε και συγκεκριμένες ερωτήσεις προς τους ομιλητές!
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή!
Την εκδήλωση χαιρέτισε εκτός του Προέδρου του Anatolia College κ. Richard Jackson και ο Διευθυντής κος Σάββας Κάλφας, ο οποίος ήτο και ο Συντονιστής της εκδήλωσης.
Την ομιλία ξεκίνησε ο κος Γιάννης Παλαιοκρασσάς, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, τ. Υπουργός, τ. Επίτροπος Ε.Κ. για το περιβάλλον, όπου σε γενικές γραμμές ανέλυσε τα τελευταία στοιχεία και προγνωστικά της κλιματικής αλλαγής στον πλανήτη μας και εστίασε τα προβλήματα αλλά και τα χρονικά περιθώρια για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής κ.ο.κ.
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο κος Μίλτος Τσοσκούνογλου, μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρίας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, καθώς και Διευθυντής του Τομέα Προστασίας Περιβάλλοντος, Διασφάλισης Ποιότητας και Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της TOYOTA HELLAS.
Ο κος Τσοσκούνογλου έκανε μία ιστορική και στατιστική ανάλυση των πετρελαϊκών αποθεμάτων καθώς και τις προοπτικές των εναλλακτικών καυσίμων στον πλανήτη μας. Δυστυχώς όμως τα στοιχεία που κατέθεσε ήσαν τόσα πολλά που είναι αδύνατον να τα καταγράψουμε σε αυτό το τεύχος!
Βέβαια, εν κατακλείδι το γεγονός είναι ότι τα αποθέματα πετρελαίου τελειώνουν σιγά-σιγά και το κόστος εξόρυξής της αυξάνεται δραματικά, μια και το βρίσκουν όλο και πιο βαθιά στο υπέδαφος.
Ακολούθησε ομιλία του εντεταλμένου Διευθυντή και Υπεύθυνου για το περιβάλλον και τα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα της Αυτοκινητοβιομηχανίας TOYOTA MOTOR EUROPE, κος Willy Tomboy, όπου έκανε μία εκτενή περιγραφή και παρουσίαση των τεχνολογιών που έχει υιοθετήσει η εταιρεία στα σημερινά της μοντέλα αλλά και σε αυτά που ετοιμάζει να βγάλει στην παραγωγή σύντομα. Μιλάμε για εκπληκτικά πράγματα που μας ετοιμάζει η Ιαπωνική Αυτοκινητοβιομηχανία!
Κατόπιν μίλησε η κα EwelinaDaniel – D.G. Εκπρόσωπος για την περιβαλλοντική έρευνα και τεχνολογία των βιομηχανιών, από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η κα Daniel ανέφερε μια σειρά μέτρων, νόμων και χρηματοδοτήσεων για την Ευρωπαϊκή Βιομηχανία Αυτοκινήτου και όχι μόνο! Πραγματικά
πολύ ενδιαφέροντα αυτά που είπε για την μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλεται σε πολιτικό επίπεδο στην Ε.Ε. για την εξοικονόμηση καυσίμων στις μεταφορές και για την πράσινη ανάπτυξη!
Τον λόγο κατόπιν πήρε ο Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων της NISSAN ΝΙΚ. ΘΕΟΧΑΡΑΚΗΣ Α.Ε. κος Ευαγόρας Παπαθέου, παρουσιάζοντας την στρατηγική της μητρικής εταιρείας στην Ιαπωνία για τα νέα οικολογικά οχήματα καθώς και το αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα “Leaf” που θα έρθει την άνοιξη στη χώρα μας!
Συνέχισε ο κος Παύλος Λάσκαρης, Μέλος του Δ.Σ. του Σ.Ε.Α.Α.Τ., Αντιπρόεδρος Α’ Δ.Σ. ΕΔΟΕ και αρθρογράφος στο περιοδικό «4 ΤΡΟΧΟΙ». Ανέπτυξε το μέλλον της λιανικής εμπορίας οχημάτων, τις «πράσινες προκλήσεις» όπως είπε: Απειλές και ευκαιρίες για δράση! Και σκιαγράφησε τις συνθήκες και τις δυναμικές που αλλάζουν άρδην τις αντιπροσωπείες και τους dealers ανά τον κόσμο όταν θα εισέλθουν στην καθημερινότητά μας τα «ΠΡΑΣΙΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ»! Πραγματικά σας διαβεβαιώνω ότι θα αλλάξουν σχεδόν τα πάντα! Στο θέμα εξυπηρέτησης και πώλησης με πολύ πιθανό σενάριο… ενοικίασης και χρονομίσθωσης του αυτοκινήτου σας!...
Την εκδήλωση έμελε να κλείσει το «κερασάκι στην τούρτα!», ο διάσημος (τρίτος στη σειρά Έλληνας) σχεδιαστής αυτοκινήτων Ανδρέας Ζαπατίνας, τ. Διευθυντής Σχεδιασμού F.H.I. – Subaru, Fiat & Alfa Romeo, BMW, (έχει σχεδιάσει το Fiat Barcetta, την Alpha 145 κ.ά.) με τίτλο «Η ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΤΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΤΩΝ», για τα παρελθόντα – σημερινά και μελλοντικά αυτοκίνητα!
Ήταν όλα τα λεφτά! που λέμε, μιας και ο γράφων βρέθηκε στο στοιχείο του!
Ο κος Ζαπατίνας έκανε μία σχεδιαστική αναδρομή στο παρελθόν με αυτοκίνητα που σημάδεψαν την ιστορία των μεταφορών ξεκινώντας με το Ford T (το πρώτο όχημα μαζικής και καθετοποιημένης παραγωγής στον κόσμο!), πολλά διάσημα αυτοκίνητα όπως CITROEN DS, VW (σκαραβαίος) κ.ά. και ανέλυσε τις σχεδιαστικές ιδιαιτερότητες του καθενός αυτοκινήτου μέχρι σήμερα και κατόπιν άρχισε να φιλοσοφεί για τα πράγματα (δηλαδή τα αυτοκίνητα!) που θα ‘ρθουν σύντομα κοντά μας ή όχι; Η αίθουσα έμεινε άφωνη και ένα μεγάλο πέπλο μυστηρίου και βαθιάς σκέψης κάλυψε όλους!
Πώς θα είναι το μελλοντικό οικολογικό αυτοκίνητο; Ακολούθησαν προβολές με «θαμπά» αλλά και ρεαλιστικά σχέδια και ιδέες από όλο τον κόσμο και τις βιομηχανίες. Αυτοκίνητα εκθέσεων πρωτότυπα! Διαστημικά! Άσχημα, όμορφα, τρελά, ατομικά, διθέσια, τριθέσια… εξαθέσια ουκ ο αριθμός; Δεν υπάρχει προς το παρόν καμία επικρατούσα άποψη για το ποιο σχήμα θα κυριαρχήσει και ποιο θα προτιμήσει το αγοραστικό κοινό. Πεδίο ελεύθερο λοιπόν, για σχεδιαστές, καλλιτέχνες, εφευρέτες, όλους! Ωστόσο, οι τεχνολογίες έχουν ωριμάσει… ευτυχώς και εξηγούμεθα:
Κυκλοφορούν ήδη οχήματα όπως:
“PLUG-IN Electric Vehicle”. Φορτίζονται από κοινή πρίζα, μπορούν όμως να φορτίσουν και εν κινήσει από την επιβράδυνση.Τα υβριδικά “PLUG-IN Hybrid”, συνδυασμός δηλαδή συμβατικού κινητήρα με ηλεκτροκινητήρα, μπορεί να φορτίζει εν κινήσει (από τον συμβατικό κινητήρα) και να γεμίζει η μπαταρία (οι συστοιχίες εν ολίγοις) αλλά και από την πρίζα!
Υδρογονοκίνητα οχήματα “FUELL CELL VEHILE”. Στο όχημα αυτό που κινείται με κυψέλες καυσίμου REM, η χημική αντίδραση υδρογόνου – οξυγόνου παράγει ενέργεια και εκλύει σταγόνες νερού!ανεφοδιασμού που θα πρέπει να εγκατασταθεί στις πόλεις σε 10 περίπου χρόνια από τώρα, η παραγωγή τέτοιου είδους οχημάτων θα είναι ο κανόνας!
Τελειώσαμε θα μου πείτε; Όχι βέβαια! Στην πορεία, το πιο πιθανό είναι να ανακαλυφθούν και άλλα τεχνολογικά τρικ και να αλλάξει πάλι άρδην το θέμα της ενεργειακής απόδοσης των οχημάτων του μέλλοντος. Η αέναη αναζήτηση του ανθρώπου να μετακινηθεί και να ταξιδέψει με το μικρότερο οικονομικό και ευτυχώς στις μέρες μας και με οικολογικό τρόπο, δεν φαίνεται προς το παρόν να έχει ούτε αρχή ούτε και τέλος!
Όπως αντιλαμβάνεστε, η αυτοκινητοβιομηχανία διανύει το δεύτερο αιώνα της ιστορίας της έχοντας να αντιμετωπίσει σωρεία θεμάτων που σχετίζονται με οικολογικές προκλήσεις, σύνθετα νομοθετήματα και μεταβαλλόμενες καταναλωτικές προτιμήσεις.
Από την μία πλευρά επικρατεί η άποψη ότι η πορεία του κλάδου βρίσκεται μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, που θα αναγκάσει τους κατασκευαστές να αλλάξουν τον τρόπο σκέψης τους καθώς θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις στρατηγικές τους και το προφίλ των προϊόντων τους.
Οι κορεσμένες δυτικές αγορές, οι αναδυόμενες αγορές της Ασίας, η πετρελαϊκή και οικονομική κρίση αλλά και η δυσανάλογη διόγκωση του παγκόσμιου στόλου των χερσαίων μεταφορικών μέσων με επακόλουθο τη βίαιη κλιματική αλλαγή του πλανήτη, σηματοδοτούν τη νέα κατεύθυνση και ευθύνη που πρέπει να πάρει η αυτοκινητοβιομηχανία για να ανταποκριθεί στο κάλεσμα των καιρών και να επιβιώσει αν θέλει…
Και η Ελλάδα θα μου πείτε, τι σχέση έχει τέλος πάντων με όλα αυτά;
Όπως τόνισα στην συζήτηση με τους ομιλητές στο τέλος του συνεδρίου, κύριο μέλημα της χώρας μας και από τους πολιτικούς μας (όποιοι κι αν είναι αυτοί!) θα πρέπει να είναι ένας σαφής προσδιορισμός μαζί με τους ειδικούς και τους πολίτες, μιας πορείας ανάπτυξης και ενεργειακής επανάστασης στον τόπο μας, ένα κύμα «πράσινης τεχνογνωσίας», όχι αναγκαστικά ή και εκβιαστικά «εισαγόμενης» αλλά όσο το δυνατόν εγχώριας, αρχής γενομένης από τα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα (η Ελλάδα συνεχίζει να τρώει τα παιδιά της!), τις ελληνικές καινοτόμες βιομηχανίες (όσες έχουν μείνει αλώβητες!) αλλά και νέες που θα βοηθηθούν από την πολιτική ηγεσία για να παράγουν… πλούτο, όχι αναγκαστικά χρηματικό όπως θέλουν μερικοί σώνει και καλά να προβάλλουν έτσι για την ιδεολογία τους (δεν έχω τίποτα με τους άνω), αλλά λόγω της ιδιότητάς μου μπορώ και βλέπω τον κόσμο πολύ πιο πέρα από τις 16:00 που έχει ο ορίζοντας μερικών συμπολιτών μου… Γιατί θέματα που έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής των Ελλήνων στην ελληνική επικράτεια δεν συνάδουν πιστεύω ιδεολογικά καπρίτσια και ισοπεδώσεις.
Η ζωή είναι τόσο μικρή, αλλά και πολύτιμη, που δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο, παρά μόνο για επίλυση βιώσιμης ανάπτυξής μας.Τα προβλήματα αναζητούν λύσεις με ρεαλιστική, επιστημονική και τεκμηριωμένη άποψη και γνώση.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής π.χ., θα πρέπει να βρει λύσεις για το πώς θα ζουν, μετακινηθούν και βελτιώσουν το επίπεδο ζωής τους οι κάτοικοι στις πόλεις αλλά και στην ύπαιθρο… δουλειά δηλαδή σοβαρή και αέναη με υπολογιστικά και μαθηματικά μοντέλα, με συνεργίες πολλών και διαφορετικών ανθρώπων (και ασχέτως ιδεολογικών τους ή ό,τι άλλο τέλος πάντων πιστεύω)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου